Jedna od ključnih tema koja ima značajan utjecaj na poslovnu zajednicu jesu izmjene poreznih propisa. U ovom članku, istražit ćemo koje se sve promjene koje se predlažu novom poreznom reformom.
Porez na dobit
- predlaže se da obveza razlike godišnjeg paušalnog poreza dospijeva 15-og dana od dana isteka poreznog razdoblja. Na isti dan se utvrđuje pravo na povrat preplaćenog iznosa godišnjeg paušalnog poreza i vraća se poreznom obvezniku nakon podnošenja zahtjeva.
- propisuje se izmjena u priznavanju porezno priznatih rashoda darovanja koja iznose više od 2% prihoda poreznog obveznika darivatelja ako su darovanja dana za potrebe financiranja u skladu sa strateškim projektima utvrđenim prema posebnim propisima nadležnih ministarstava ili strategija, uz suglasnost Vlade Republike Hrvatske, a ministru financija se daje ovlast da pravilnikom propiše postupak. Osim toga poreznom obvezniku se omogućava izbor da utvrdi porezno priznati rashod za darovanje na osnovu prihoda ostvarenog prethodne ili tekuće godine. Nadalje, propisuje se odredba kojom se porezna osnovica povećava za iznose danih darovanja koja poreznom obvezniku ili povezanoj osobi donose izravnu ili neizravnu korist.
- predlaže se da sve sve dane nepripadne nagrade, darovi ili druge imovinske ili neimovinske koristi koje se mogu sankcionirati prema propisima kaznenog zakonodavstva ne budu porezno priznat trošak poslovanja.
- predlaže se ukidanje obveze plaćanja poreza po odbitku na usluge istraživanja tržišta, poreznog i poslovnog savjetovanja i revizorske usluge.
- predlaže se povećanje stope poreza po odbitku s 20% na 25% uz zadržavanjem obveze poreza po odbitku na usluge istraživanja tržišta, poreznog i poslovnog savjetovanja i revizorske usluge za plaćanja prema jurisdikcijama na EU popisu nekooperativnih za porezne svrhe
- Predlaže se izuzeće od oporezivanja porezom po odbitku na kamate, autorske naknade, dividende i udjele u dobiti društvima koja su za porezne svrhe rezidenti Europskog gospodarskog prostora pod istim uvjetima propisanim za društva koja su za porezne svrhe rezidenti države članice Europske unije.
- predlaže se da obveza poreza na dobit dospijeva četiri mjeseca nakon isteka poreznog razdoblja za koje se podnosi prijava poreza na dobit odnosno da porezni obveznici imaju obvezu uplatiti porez na dobit najkasnije u tom roku te da ostvaruju pravo na povrat preplaćenog poreza na dobit u istom roku.
PDV
- Predlaže se da u slučaju opoziva ili različitih vrsta popusta porezni obveznik koji je obavio isporuku može umanjiti poreznu osnovicu pod uvjetom da poreznog obveznika kome je isporučeno dobro ili obavljena usluga obavijesti o provedenom ispravku.
- predlaže se da se porezna osnovica može umanjiti na isti način i u slučaju nemogućnosti naplate cijelog ili dijela dospjelih potraživanja koja nisu naplaćena dulje od jedne godine te da je porezni obveznik o obavljenom ispravku obvezan obavijestiti nadležnu ispostavu Porezne uprave u roku za podnošenje prijave PDV-a za razdoblje oporezivanja u kojem je ispravak obavljen. Predlaže se da u tom slučaju porezni obveznik može provesti umanjenje porezne osnovice u roku od 6 mjeseci, ako su obavljene radnje pažnjom dobrog gospodarstvenika pri čemu porezni obveznik mora imati dokaze da je poduzeo radnje u svrhu naplate dospjelog potraživanja, osobito da se za dospjela potraživanja vodi ovršni postupak ili su utužena na sudu ili je postignuta nagodba s dužnikom koji nije povezana osoba, ili na drugi način dokazati da je zahtijevao naplatu potraživanja od svog kupca. Predlaže se da se iznimno porezna osnovica ne može umanjiti nakon pokretanja insolvencijskog postupka nad kupcem za isporuke koje su nastale do dana pokretanja insolvencijskog postupka. Također predlaže se da ako porezni obveznik nakon umanjenja porezne osnovice naknadno djelomično ili u cijelosti naplati potraživanje za obavljenu isporuku obvezan je u odgovarajućem iznosu povećati poreznu osnovicu.
- Predlaže se propisivanje obveze ispravka odbitka pretporeza koji je korišten za primljenu isporuku dobra ili usluge, ako je isporučitelj za tu isporuku naknadno ispravio poreznu osnovicu i PDV. Predlaže se da se ispravak odbitka pretporeza obavlja u odgovarajućem iznosu u razdoblju oporezivanja u kojem je od isporučitelja primio obavijest o ispravku porezne osnovice.
- Također predlaže se, ako porezni obveznik ne ispravi odbitak pretporeza da ga Porezna uprava zadužuje za odgovarajući iznos korištenog odbitka pretporeza koji je bio dužan ispraviti o čemu donosi rješenje, a žalba ne odgađa izvršenje rješenja.
- Predlaže se da pružatelj platnih usluga mora voditi dovoljno detaljnu evidenciju primatelja plaćanja i plaćanja u vezi s platnim uslugama koje obavlja za svako kalendarsko tromjesečje kako bi se nadležnim tijelima država članica omogućilo provođenje kontrola nad isporukama dobara i usluga koje se smatraju izvršenima u državi članici
- Predlaže se da se obveza vođenja evidencija odnosi samo na platne usluge koje se obavljaju u vezi s prekograničnim plaćanjima te da se plaćanje smatra prekograničnim kada se platitelj nalazi u jednoj državi članici, a primatelj plaćanja se nalazi u drugoj državi članici, na trećem teritoriju ili u trećoj zemlji.
- predlaže se da se obveza pružatelja platnih usluga primjenjuje ako tijekom kalendarskog tromjesečja istom primatelju plaćanja obavi platne usluge koje predstavljaju više od 25 prekograničnih plaćanja te da se broj prekograničnih plaćanja izračunava uzimajući u obzir platne usluge koje pružatelj platnih usluga obavi po državi članici i po identifikacijskoj oznaci.
- Predlaže se da se obveza vođenja evidencija ne primjenjuje na platne usluge koje obavljaju pružatelji platnih usluga platitelja u vezi sa bilo kojim plaćanjem pri kojem se barem jedan pružatelj platnih usluga primatelja plaćanja nalazi u državi članici.
- Ako se primjenjuje obveza za pružatelje platnih usluga predlaže se da evidenciju vodi pružatelj platnih usluga u elektroničkom obliku tijekom razdoblja od tri kalendarske godine od kraja kalendarske godine u kojoj je plaćanje izvršeno te da se evidencija stavlja na raspolaganje matičnoj državi članici pružatelja platnih usluga ili državi članici domaćinu ako pružatelj platnih usluga obavlja platne usluge u državama članicama koje nisu matična država članica.
- Predlaže se da porezni obveznik upisan u registar obveznika PDV-a uz prijavu PDV-a podnosi elektroničkim putem i obavijest o obavljenom ispravku porezne osnovice. Predlaže se da iznimno, obavijest o obavljenom ispravku porezne osnovice u papirnatom obliku podnosi porezni obveznik koji prijavu PDV-a može podnijeti u papirnatom obliku.
- Predlaže se propisivanje prekršajne odredbe za pružatelja platnih usluga ako ne stavi na raspolaganje ili ne stavi na raspolaganje u propisanom roku evidenciju primatelja plaćanja i plaćanja u vezi s platnim uslugama koje obavlja ili ako u njoj ne iskaže sve potrebne podatke.
- predlaže se propisivanje prekršajne odredbe za poreznog obveznika koji ne poveća poreznu osnovicu ako naknadno djelomično ili u cijelosti naplati potraživanje za obavljenu isporuku.
- predlaže se propisivanje prekršajne odredbe za poreznog obveznika ako ne obavijesti ili ne obavijesti u propisanom roku nadležnu ispostavu Porezne uprave o obavljenom ispravku porezne osnovice zbog nemogućnosti naplate cijelog ili dijela dospjelih potraživanja.
- Predlaže se propisivanje prekršajne odredbe za poreznog obveznika ako ne ispravi odbitak pretporeza korištenog za primljenu isporuku dobra ili usluge, a isporučitelj je za tu isporuku naknadno ispravio poreznu osnovicu i PDV.
FISKALIZACIJA
- predlaže se da obveznik fiskalizacije kod kojeg je ostvarena napojnica dostavlja Ministarstvu financija, Poreznoj upravi podatak o napojnici, ako takav podatak postoji. Tako ostvarena i evidentirana napojnica će se prijavljivati u sklopu poreznog tretmana primitaka ostvarenih u okviru odnosa između poslodavaca i zaposlenih osoba
- predlaže se da obveznik fiskalizacije osigurava podatak o ostvarenoj napojnici i putem evidencija i knjigovodstvenih isprava koje se vezane za prihode i primitke, a kako bi se omogućilo praćenje trenutnog i konačnog stanja podataka u naplatnom uređaju odnosno blagajni.
ADMINISTRATIVNA SURADNJA
- definicija druge jurisdikcije proširuje se na način da obuhvaća i druge jurisdikcije koje s Republikom Hrvatskom imaju sklopljen sporazum između nadležnih tijela o automatskoj razmjeni informacija o dohotku ostvarenom putem digitalnih platformi.
- predlaže se da sažetak sadržaja prethodnog poreznog mišljenja s prekograničnim učinkom ili prethodni sporazum o transfernim cijenama više ne sadržavati opis relevantnih poslovnih aktivnosti ili transakcija ili niza transakcija koji je apstraktan, već da će se morati dostaviti detaljan opis navedenih transakcija i aktivnosti.
- predlaže se da se odredba koja propisuje obvezu izvješćivanja i rokove dostavu informacija za operatere platformi koji izvješćuju, proširi na način da će se obveze osim za operatere platformi koji imaju vezu s Europskom unijom odnositi i na kvalificirane jurisdikcije izvan Europske unije. Također predlaže se mogućnost Ministarstva financija, Porezne upravi da uputi zahtjev za izvješćivanjem operateru platforme koji izvješćuje ako isti ne dostavi podatke koji su potrebni Ministarstvu financija, Poreznoj upravi kako bi ispunilo svoju obvezu automatske razmjene informacija propisanu ovim Zakonom.
- predlaže se da odredba kojim se propisuje mogućnost oslobođenja od obveze izvješćivanja ako postoji više operatera platforme koji izvješćuju, proširi na način da obuhvaća i obveze izvješćivanja izvršene u kvalificiranoj jurisdikciji izvan Europske unije.
- predlaže se uvođenje odredbe kojom se uređuje provedba Mnogostranog sporazuma između nadležnih tijela o automatskoj razmjeni informacija u vezi s aranžmanima izbjegavanja zajedničkog standarda izvješćivanja i netransparentnim offshore strukturama.
LOKALNI POREZI
- predlaže se ukidanje prireza
- predlaže se izmjena najnižeg i najvišeg iznosa po kojima se plaća porez na kuće za odmor
- predlaže se proširiti raspon u kojem su lokalne jedinice ovlaštene samostalno propisivati visinu poreza na kuće za odmor, na način da se trenutno važeći iznosi zamijene iznosima od 0,60 i 5,00 eura.
POREZ NA DOHODAK
- Predlaže se propisati da se porez na dohodak ne plaća na primitke po osnovi nagrade za dobro obavljenu uslugu primljene od strane trećih osoba (napojnice) evidentirane u sustavu fiskalizacije
- predlaže se brisati pojam osnovice osobnog odbitka i njen iznos
- predlaže se zaokružiti i povećati propisane iznose koji su jednostavniji u primjeni, i to iznose osnovnog osobnog odbitka i iznose uvećanih osobnih odbitaka za uzdržavane članove i invalidnost budući da će se isti utvrđivati na temelju propisanih koeficijenata i osnovnog osobnog odbitka, a ne više osnovice osobnog odbitka.
- predlaže se propisati da se iznimno dohotkom od nesamostalnog rada ne smatraju primici po osnovi udjela u društvu.
- predlaže se propisati obračun predujma poreza na dohodak primjenom stopa utvrđenih odlukom predstavničkog tijela jedinica lokalne samouprave koje se primjenjuju na predloženi povećani iznos mjesečne porezne osnovice.
- predlaže se povećati iznos do kojeg se stvari i prava ne unose u popis dugotrajne imovine kako bi se pojednostavila primjena obračuna poreza na dohodak
- predlaže se primjena stope poreza na dohodak na drugi dohodak, a koju predstavnička tijela jedinice lokalne samouprave propisuju svojim odlukama kao nižu poreznu stopu.
- predlaže se propisati da se porez na dohodak fizičkim osobama do 30 te godine života obračunat primjenom niže porezne stope koju predstavnička tijela jedinice lokalne samouprave propisuju svojim odlukama umanjuje za 50%/100% ovisno o navršenim godinama života.
- Predlaže se propisati da se porez na dohodak umjesto s danom podnošenja godišnje plaća sa zadnjim danom roka za podnošenje godišnje porezne prijave.
- predlaže se izjednačiti početak računanja razdoblja otuđenja financijske imovine neovisno o načinu stjecanja financijske imovine
- predlaže se izjednačiti porezni tretman primitaka u naravi koji se ostvaruju po osnovi dodjele ili opcijske kupnje vlastitih dionica s primicima po osnovi dodjele udjela u društvu, a koje poslodavci i/ili isplatitelji primitaka daju radnicima, članovima uprave i ostalima.
- predlaže se da se propiše način utvrđivanja poreza na dohodak od ostvarenog drugog dohotka po osnovi nagrade za dobro pruženu uslugu (napojnice) iznad propisanih neoporezivih iznosa. Istim se propisuje plaćanje predujma poreza na dohodak od drugog dohotka po stopi od 20% iz ostvarene napojnice pri čemu je osnovica za obračun poreza iznos primljene napojnice.
- predlaže se povećanje iznosa mirovine ostvarene iz inozemstva ili u inozemstvu na koju je porezni obveznik rezident obvezan plaćati predujam poreza na dohodak tromjesečno
- predlaže se da se omogući isplatiteljima uvid u isplaćene neoporezive iznose napojnice pojedinog radnika te da u slučaju uočenih nepravilnosti, Porezna uprava može naknadno od isplatitelja napojnice zatražiti ispravak podnijetog izvješća po primatelju.
- predlaže uvođenje novčane kazne za isplatitelja primitka koji utvrđuje drugi dohodak po osnovi nagrade za dobro pruženu uslugu (napojnice) ako ne uplati ili uplati manji porez na dohodak od drugog dohotka.
Koje promjene će biti uistinu i provedene ostaje vidjeti nakon provedenog savjetovanja.
Category: Porezi